Rejestracja urodzeń | Rejestracja zgonu - Akt zgonu | Wydawanie odpisów z ksiąg stanu cywilnego - urodzeń, małżeństw, zgonów
Zawarcie oraz Rejestracja małżeństw
Złożenie oświadczenia o uznaniu ojcostwa
Zawarcie oraz Rejestracja małżeństw
Złożenie oświadczenia o uznaniu ojcostwa
Zawarcie oraz Rejestracja małżeństw
KARTA USŁUGI NR:12 |
Urząd Miejski Lubień Kujawski
ul. Wojska Polskiego 29 87-840 Lubień Kujawski tel. 54 284 30 89, faks 54 284 35 00 sekretariat@lubienkujawski.pl |
Podstawa prawna:
- Art. 76-80 oraz art.
89 ustawy z dnia 28.11.2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U. z
2014 r. poz. 1741 ze zm.)
- Ustawa o opłacie
skarbowej z dnia 16 listopada 2006 (t.j. Dz U. z 2014 r., poz. 1628 ze
zm.)
- Ustawa z dnia 25
lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz.
788 ze zm.)
- Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie
przenoszenia aktów stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego (Dz. U. Z
2015 r., poz. 204)
- Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 r. w sprawie sposobu
prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji
stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 225)
- Rozporządzenie
Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 22 stycznia 2015 r. w sprawie opłaty
dodatkowej za przyjęcie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński poza
urzędem stanu cywilnego (Dz. U. z 2015 r., poz. 180)
- Obwieszczenie
Ministra Spraw Wewnętrznych a dnia 5 lutego 2015 r. w sprawie ogłoszenia
wykazu stanowisk, których zajmowanie upoważnia do przyjmowania
oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz sporządzania
zaświadczeń stanowiących podstawę sporządzania aktu małżeństwa
zawartego w sposób określony w art. 1 § 2 i 3 Kodeksu rodzinnego i
opiekuńczego
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.).
Obywatel polski:
Dokumenty wymagane do zawarcia małżeństwa:
- zapewnienie - dokument, w
którym każda z osób zamierzających zawrzeć małżeństwo przedstawia informacje
o sobie oraz składa pisemne oświadczenie, że nie zachodzą przeszkody
uniemożliwiające zawarcie małżeństwa określone w art. 10 - 15 ustawy Kodeks
rodzinny i opiekuńczy. Oświadczenie to składane jest pod rygorem
odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia
- jeżeli wymagają tego przepisy
ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy - zezwolenie sądu na zawarcie małżeństwa
- jeżeli
małżeństwo ma być zawarte przez pełnomocnika - zezwolenie sądu na zawarcie
małżeństwa przez pełnomocnika oraz pełnomocnictwo
- jeżeli obywatel polski nie posiada aktów stanu cywilnego sporządzonych w Polsce - zagraniczny dokument potwierdzający urodzenie, a jeżeli pozostawał uprzednio w związku małżeńskim - także dokument potwierdzający zawarcie małżeństwa wraz z dokumentem potwierdzającym ustanie lub unieważnienie małżeństwa albo potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia małżeństwa.
- odpis skrócony aktu zgonu lub odpis prawomocnego orzeczenia sądu o
stwierdzeniu zgonu lub uznaniu za zmarłego poprzedniego małżonka
- odpis prawomocnego orzeczenia sądu o rozwodzie
- odpis prawomocnego orzeczenia sądu o unieważnieniu małżeństwa
- odpis prawomocnego orzeczenia ustalającego nieistnienie małżeństwa
Dodatkowo, jeżeli osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo mają wspólne
dziecko (dzieci), przedstawiają o tym informację w zapewnieniu oraz
oznaczenie ich aktów urodzeń i urzędu stanu cywilnego, w którym zostały
sporządzone, jeśli jest znany.
Cudzoziemiec:
- zapewnienie
- dokument stwierdzający, że zgodnie z właściwym prawem osoba może zawrzeć małżeństwo, z zastrzeżeniem, że jeżeli otrzymanie tego dokumentu napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody, sąd na wniosek cudzoziemca może zwolnić go od złożenia dokumentu
- jeżeli na podstawie wyżej wymienionych dokumentów nie będzie możliwe ustalenie danych niezbędnych do sporządzenia aktu małżeństwa (tj. ustalenie danych osoby i jej stanu cywilnego), -odpis aktu urodzenia, a jeżeli osoba pozostawała już w związku małżeńskim – odpis aktu małżeństwa z adnotacją o jego ustaniu, unieważnieniu albo stwierdzeniu jego nieistnienia albo odpis aktu małżeństwa z dokumentem potwierdzającym jego ustanie lub unieważnienie albo dokumentem potwierdzającym stwierdzenie nieistnienia małżeństwa
84 zł - sporządzenie aktu małżeństwa (cywilnego, wyznaniowego)
38 zł - wydanie zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą
38 zł - wydanie zaświadczenie o stanie cywilnym
Opłatę skarbową uiszcza się w kasie Urzędu Miejskiego lub na konto: 57955710290000318620000003
1000 zł – ślub poza urzędem– opłata dodatkowa
IV. TERMIN I TRYB REALIZACJI:
Złożenie dokumentów do ślubu cywilnego:
- może nastąpić najwcześniej 6 miesięcy przed planowanym terminem zawarcia małżeństwa (zapewnienie jest ważne przez 6 miesięcy od daty jego złożenia przez obie osoby zamierzające zawrzeć związek małżeński),
- zapewnienia mogą zostać złożone najpóźniej 1 miesiąc przed planowaną datą ślubu cywilnego. Termin ten może ulec skróceniu, jeżeli przemawiają za tym ważne względy.
- w okresie 6 miesięcy przed planowaną datą ślubu wyznaniowego (zaświadczenie jest ważne 6 miesięcy od daty wystawienia).
V. JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Urząd Stanu Cywilnego
87-840 Lubień Kujawski ul. Wojska Polskiego 29
Telefon: 54 2844332 e-mail: usc@lubienkujawski.pl
VI. TRYB ODWOŁAWCZY:
W przypadku odmowy – wniosek do Sądu Rejonowego o rozstrzygnięcie, czy
przyczyny odmowy wskazane w zawiadomieniu uzasadniają odmowę dokonania
czynności.
VII. UWAGI:
Nazwiska
małżonków i dzieci zrodzonych z małżeństwa
Oświadczenie o nazwisku noszonym przez każdego z małżonków po zawarciu małżeństwa jest składane przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego bezpośrednio po zawarciu małżeństwa albo przed sporządzeniem przez kierownika urzędu stanu cywilnego zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (dokumentu przedkładanego duchownemu do zawarcia tzw. ślubu konkordatowego).
Oświadczenia w sprawie nazwiska dzieci są składane jednocześnie z oświadczeniami o nazwiskach, które będą nosić małżonkowie.
Oświadczenie o nazwisku noszonym przez każdego z małżonków po zawarciu małżeństwa jest składane przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego bezpośrednio po zawarciu małżeństwa albo przed sporządzeniem przez kierownika urzędu stanu cywilnego zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa (dokumentu przedkładanego duchownemu do zawarcia tzw. ślubu konkordatowego).
Oświadczenia w sprawie nazwiska dzieci są składane jednocześnie z oświadczeniami o nazwiskach, które będą nosić małżonkowie.
Małżonkowie mogą:
-
nosić wspólne nazwisko będące dotychczasowym nazwiskiem jednego z nich
- zachować swoje dotychczasowe nazwisko
- połączyć ze swoim dotychczasowym nazwiskiem nazwisko drugiego
małżonka
Nazwisko utworzone w wyniku połączenia
nie może składać się z więcej niż dwóch członów.
W razie niezłożenia oświadczeń w sprawie nazwiska, każdy z małżonków zachowuje swoje dotychczasowe nazwisko.
Dzieci noszą nazwisko będące nazwiskiem obojga małżonków.
Jeżeli małżonkowie mają różne nazwiska, dziecko nosi nazwisko wskazane w ich zgodnych oświadczeniach.
W razie niezłożenia oświadczeń w sprawie nazwiska, każdy z małżonków zachowuje swoje dotychczasowe nazwisko.
Dzieci noszą nazwisko będące nazwiskiem obojga małżonków.
Jeżeli małżonkowie mają różne nazwiska, dziecko nosi nazwisko wskazane w ich zgodnych oświadczeniach.
Małżonkowie mogą wskazać:
- nazwisko jednego z nich
- nazwisko utworzone przez połączenie nazwiska matki z nazwiskiem ojca
dziecka
Jeżeli małżonkowie nie złożyli zgodnych oświadczeń w sprawie nazwiska
dziecka, nosi ono nazwisko składające się z nazwiska matki i dołączonego do niego nazwiska ojca.
Przy sporządzeniu aktu urodzenia pierwszego wspólnego dziecka małżonkowie mogą złożyć przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego zgodne oświadczenia o zmianie wskazanego przez nich nazwiska dziecka albo zgodne oświadczenia o nazwisku dziecka, jeżeli nazwisko dziecka nie zostało przez nich wskazane.
Przy sporządzeniu aktu urodzenia pierwszego wspólnego dziecka małżonkowie mogą złożyć przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego zgodne oświadczenia o zmianie wskazanego przez nich nazwiska dziecka albo zgodne oświadczenia o nazwisku dziecka, jeżeli nazwisko dziecka nie zostało przez nich wskazane.
Rejestracja małżeństwa
Akt małżeństwa sporządzany jest na
podstawie protokołu przyjęcia
oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński przed kierownikiem
urzędu stanu cywilnego a w przypadku małżeństwa wyznaniowego wywierającego
skutki cywilno – prawne na
podstawie stosownych dokumentów przekazanych przez duchownego (tj.
zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie
małżeństwa oraz zaświadczenia stwierdzającego, że oświadczenia o wstąpieniu w
związek małżeński zostały złożone w obecności duchownego) do urzędu stanu
cywilnego w nieprzekraczalnym terminie 5 dni od dnia zawarcia małżeństwa.
Po sporządzeniu aktu małżeństwa wydawany jest z urzędu jeden bezpłatny odpis skrócony aktu małżeństwa.
Liberalizacja zasad zawierania małżeństw poza siedzibą urzędu stanu cywilnego - ślub poza urzędem stanu cywilnego.
Kierownik urzędu stanu cywilnego może udzielić ślubu poza urzędem stanu cywilnego w miejscu, które położone jest na terytorium gminy, w okręgu której jest właściwy miejscowo czyli na obszarze właściwości urzędu stanu cywilnego, w którym pełni tę funkcję.
Zawarcie małżeństwa poza siedzibą urzędu stanu cywilnego może nastąpić na wniosek osoby (osób) zamierzającej zawrzeć małżeństwo (nupturienta) stanowiący jej życzenie, o ile wskazane miejsce ceremonii zapewnia zachowanie uroczystej formy oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
Odmowa przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński we wskazanym miejscu następuje w formie pisemnej.
Po sporządzeniu aktu małżeństwa wydawany jest z urzędu jeden bezpłatny odpis skrócony aktu małżeństwa.
Liberalizacja zasad zawierania małżeństw poza siedzibą urzędu stanu cywilnego - ślub poza urzędem stanu cywilnego.
Kierownik urzędu stanu cywilnego może udzielić ślubu poza urzędem stanu cywilnego w miejscu, które położone jest na terytorium gminy, w okręgu której jest właściwy miejscowo czyli na obszarze właściwości urzędu stanu cywilnego, w którym pełni tę funkcję.
Zawarcie małżeństwa poza siedzibą urzędu stanu cywilnego może nastąpić na wniosek osoby (osób) zamierzającej zawrzeć małżeństwo (nupturienta) stanowiący jej życzenie, o ile wskazane miejsce ceremonii zapewnia zachowanie uroczystej formy oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński.
Odmowa przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński we wskazanym miejscu następuje w formie pisemnej.
metryczka
Wytworzył: Kierownik USC (13 maja 2015)
Opublikował: adm (6 listopada 2011, 17:14:59)
Ostatnia zmiana: Piotr Przybysz (13 maja 2015, 12:51:15)
Zmieniono: edycja
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 2818