Protokół XXIV Sesji

  
Rady Miasta i Gminy w Lubieniu Kujawskim
Odbytej dnia 29 kwietnia 2005 roku
 
O godzinie 13ºº w sali OSP przy ulicy Wojska Polskiego 20 w Lubieniu Kujawskim odbyła się XXIV Sesja Rady Miasta i Gminy Lubień Kujawski. Obrady poprowadził Przewodniczący Rady Pan Janusz Złotowski.
 
 
Przewodniczący Rady otworzył obrady Sesji słowami ”otwieram obrady XXIV Sesji Rady Miasta i Gminy w Lubieniu Kujawskim”, powitał wszystkich przybyłych na XXIV Sesję Rady Miasta i Gminy w tym: Radnych Miasta
i Gminy, Burmistrza, Z-cę Burmistrza, Skarbnika, Radnego Rady Powiatu Włocławskiego, Dyrektorów Szkół z terenu gminy, Sołtysów oraz mieszkańców  miasta i gminy.
 
 Po oficjalnym otwarciu obrad nastąpiło stwierdzenie quorum.
Na stan 15 radnych na sali obecnych było 12 wobec czego obrady XXIV Sesji Rady Miasta i Gminy stały się prawomocne.
2 nieobecnych Radnych usprawiedliwiło swoją nieobecność,
1- Radna nieusprawiedliwiona.
 
Po stwierdzeniu quorum zapytał czy Radni wnoszą uwagi do protokołu
z poprzedniej XXIII Sesji Rady Miasta i Gminy, który wyłożony był do wglądu
w Biurze Rady. Wobec braku uwag, poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu nr XXIII/05 z poprzedniej Sesji.
Głosowanie  
Wyniki głosowania:
Za przyjęciem protokołu opowiedziało się – 11 Radnych
Głosy wstrzymujące – 1 Radny Głosy przeciwne- nie było
Przewodniczący Rady stwierdził, że przy 11 głosach „za” i 1 „wstrzymującym się” protokół z poprzedniej Sesji został przyjęty.
 
„Kolejny punkt to wybór sekretarza obrad. Zgodnie z przyjętą zasadą sekretarzem obrad na poprzedniej Sesji był Pan Radny Henryk Jaskólski. Według listy obecności kolejnym kandydatem na sekretarza obrad na dzisiejszej Sesji Rady Miasta i Gminy jest Pan Radny Andrzej Jędrusiak. Czy Pan Radny Andrzej Jędrusiak wyraża zgodę na bycie sekretarzem obrad dzisiejszej Sesji Rady Miasta i Gminy?”
 
Radny Andrzej Jędrusiak : „ Tak wyrażam zgodę”.
Przewodniczący Rady Miasta i Gminy:” Czy są inne propozycje? Nie widzę. Kto z Pań i Panów Radnych jest za tym aby sekretarzem dzisiejszych obrad Sesji był Pan Radny Andrzej Jędrusiak? Proszę o przegłosowanie.
Głosowanie
 
Wyniki głosowania:
Za wyborem Radnego Andrzeja Jędrusiaka na sekretarza obrad opowiedziało się- 11 Radnych
Głosy wstrzymujące- 1 Radny Głosy  przeciwne – nie było Przewodniczący Rady stwierdził, że przy 11 głosach „za” i jednym „wstrzymującym się”  Pan Radny Andrzej Jędrusiak został wybrany sekretarzem obrad.
Bardzo proszę Pana Radnego o zajęcie miejsca za stołem prezydialnym i pomoc w obradach dzisiejszej Sesji.
 
Wysoka Rado, kolejny punkt to przyjęcie proponowanego porządku obrad. Przewodniczący przedstawia proponowany porządek obrad.
SPRAWY PRZEDMIOTOWE
1. Udzielenie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2004 rok
-         Sprawozdanie Burmistrza z wykonania budżetu za 2004 rok,
-         Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie sprawozdania Burmistrza Miasta i Gminy z wykonania budżetu za 2004  rok,
-         Opinia Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy,
-         Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej  o udzielenie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy,
-         Dyskusja nad sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta i Gminy.
-         Głosowanie nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium
2.   Sprawa sprzedaży nieruchomości we wsi Kłóbka
3.     Sprawa przekazania środków trwałych do ZGKiM w Lubieniu Kujawskim
4.     Przesunięcia budżetowe
5.     Sprawa zaciągnięcia długoterminowej pożyczki w WFOŚiGW w Toruniu
6.     Sprawa poprawek do regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym
7.     Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym
8.     Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady
9.     Wolne wnioski i zapytania
10. Zakończenie obrad XXIV Sesji Rady Miasta i Gminy w Lubieniu Kujawskim
Radni otrzymaliście  projekt uchwały dot. przesunięć budżetowych, niestety sprawy techniczne wymusiły zmianę projektu (aktualny jest wyłożony na stołach).
Kolejny punkt dodatkowy w porządku obrad to poprawki do Regulaminu przyznawania pomocy o charakterze socjalnym przyjętego na poprzedniej Sesji, do którego  Wydział Prawa i Nadzoru Kujawsko -Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego wniósł poprawki formalne, które można przyjąć na dzisiejszej Sesji.
Kto z Państwa Radnych ma inne propozycje co do porządku obrad?”
 
Pan Radny Sołtysiński: ”Wniosek formalny aby najpierw przedstawić opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie sprawozdania Burmistrza Miasta
 i Gminy z wykonania budżetu za 2004  rok, wniosek Komisji Rewizyjnej
w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy, opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej 
o udzielenie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy i dopiero sprawozdanie Burmistrza z wykonania budżetu i dopiero potem dyskusja.”
 
Przewodniczący Rady: ”Sprawozdanie z wykonania budżetu Radni otrzymali we właściwym terminie a dyskusja jest nad wykonaniem budżetu.
Jednak jako że jest to wniosek formalny, poddaję go pod głosowanie.
Kto z Pań i Panów Radnych jest za przyjęciem zmian zaproponowanych przez Radnego Sołtysińskiego?”
 
Głosowanie
Wyniki głosowania:
Za wprowadzeniem zaproponowanych zmian opowiedział się– 1 Radny
Głosy wstrzymujące się – nie było
Głosy przeciwne- 11 głosów.
Przewodniczący Rady stwierdził, że wniosek upadł.
 
Przewodniczący Rady: ”Wobec powyższego kto z Państwa Radnych jest za tym aby przedstawiony przeze mnie porządek obrad XXIV Sesji Rady Miasta
 i Gminy był przyjęty w zaproponowanej kolejności?”
Głosowanie
 
Wyniki głosowania:
Za przyjęciem zaproponowanego porządku obrad opowiedziało się - 11 Radnych
Głosy wstrzymujące się –1 Radny
Głosy przeciwne – nie było
Przewodniczący Rady stwierdził, że proponowany porządek obrad został przyjęty przy 11 głosach „za” i 1 „wstrzymującym się”.
 
 Ad.1
Udzielenie absolutorium Burmistrzowi z wykonania budżetu za 2004 rok.
 
Przewodniczący Rady:” Czy ktoś z Państwa Radnych ma uwagi co do sprawozdania, które otrzymaliście?”
Burmistrz Miasta i Gminy:” Nie wiem czy wszyscy Radni czytali to co dostali. Sprawozdanie z wykonania budżetu każdy z Radnych otrzymał w terminie a ja mogę odnieść się do niego w kilku słowach, podsumować, ustosunkować do pytań. Jako, że jest to obszerny materiał nie będę go czytał ponieważ wszystko jest napisane. Ustosunkuję się na końcu po przedstawionych opiniach, chyba, że są wnioski inne to będziemy odczytywać sprawozdanie”. Przewodniczący Rady:” Czy ktoś z Państwa Radnych ma uwagi do sprawozdania? Nie widzę .
Wobec powyższego przedstawię opinię RIO”
 
Odczytuje treść opinii – Uchwała Nr 68/2005 Składu Orzekającego Nr 7 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 15.03.2005 roku
w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonych przez Burmistrza Lubienia Kujawskiego sprawozdaniach z wykonania budżetu gminy za 2004 rok-
 w załączeniu do protokołu.
 
„Proszę Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej Pana Piotra Sekleckiego
o przedstawienie opinii Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi”.
Radny Piotr Seklecki Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej -
Odcztytuje treść wniosku -Wniosek Komisji Rewizyjnej w załączeniu do protokołu.  
Po wystąpieniu Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej głos zabrał Przewodniczący Rady i odczytał uchwałę  RIO w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Lubień Kujawski.  
Uchwała Nr 87/2005 Składu Orzekającego Nr 7 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 22.03.2005roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym wniosku Komisji Rewizyjnej w  sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Lubienia Kujawskiego z wykonania budżetu gminy za 2004 rok- w załączeniu do protokołu.  
 
 
 
Przewodniczący Rady:” Otwieram dyskusję nad sprawozdaniem z wykonania budżetu, po przedstawieniu opinii”
Radny Franciszek Przybylski:” Nie mam uwag co do realizacji budżetu. Jeśli chodzi o opinie RIO i Komisji Rewizyjnej myślę, że powinny być Radnym dostarczane z materiałami a z przyjemnością bym je przeczytał”
Przewodniczący Rady:” To są materiały, które ja Radnym przedstawiam na Sesji. Jednak wyjaśnię tę kwestię jeśli jest taka potrzeba. Jeśli zgodne z prawem będzie przesyłanie Radnym opinii RIO i Komisji Rewizyjnej będą Państwo Radni kopie tych materiałów otrzymywać.”
Radny Sławomir Sołtysiński: ”Odniosę się do przedmówcy. Gdyby Radny zechciał dotrzeć do Biura Rady i do teczki Komisji Rewizyjnej to nie zostanie ona mu udostępniona. Co do sprawozdania Burmistrza otrzymałem
i zapoznałem się z nim wnikliwie, zastrzeżeń nie mam.”
Radny Piotr Seklecki, Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej:” Uważam, że skoro opinie RIO i komisji  były pozytywne nie ma sensu jeszcze „roztrząsać” tego tematu. Każdy z Radnych chciałby dla swojego terenu jak najwięcej ale budżet jest taki, jaki był i proponuję głosować”.
Burmistrz Miasta i Gminy:” Chciałbym tylko uzupełnić informację, deficyt, który był wymieniany w sprawozdaniu, mówimy o kredycie, żebyśmy się rozumieli i nie rozniosły się informacje, że gmina jest zadłużona na 1,5mln . To są pieniądze, które my zapłaciliśmy wykonawcom za wodociągi robione przy pomocy SAPARDU i czekamy na refinansowanie SAPARDU. Dokumenty są wszystkie złożone  i już są odebrane ale czekamy na pieniądze z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Więc przechodzimy na zero mało tego przechodzimy ze sporą nadwyżką budżetową. Chcę to wyraźnie podkreślić, że gmina jest w dobrej kondycji finansowej. Kilka słów jeszcze podsumowania- jakie zadania inwestycyjne były robione o bieżących , sztywnych wydatkach nie będę mówił ponieważ są one tak oczywiste i potrzebne, że wpływu na nie dużego nie mamy(oświata, pomoc społeczna).
Sieci wodociągowej wykonaliśmy w ubiegłym roku 84 km, co łącznie dało ponad 2,5 mln zł, droga w Gliznowie 1,5 km – 165 tys, trzy odcinki wykonane przy pomocy frezowin wykonaliśmy też –75 tys., wymiana okien w ZPO Lubień Kujawski –100tys., kotłownia SP Kaliska – 65 tys., place i chodniki –70 tys.
i część na oczyszczalnię ścieków, przyłącze Kamiennej z Lubieniem było 200tys. łącznie. Wydatki inwestycyjne tj. około 3,2mln co daje w odniesieniu do całości budżetu ok. 30% wydatków czyli co trzecia złotówka idzie na inwestycje. Rzadko osiąga się taki wskaźnik . 30% to jest bardzo dużo, taki wskaźnik mieliśmy raz w 1993 r. W przyszłym roku będziemy mieli ok. 40% -wydatki realizowane przy pomocy SAPARDU. Jest to niewątpliwy sukces osiągnięty dzięki dobrej współpracy Rady ze mną i pracy pracowników Urzędu Gminy (szczególnie mówię tu o SAPARDZIE wszystkie wnioski zaopiniowane pozytywnie). Jednak można zauważyć, że ten niewątpliwy sukces niektórych martwi. Krążą plotki, ulotki więc widzimy, że są różne aspekty tej sytuacji.”
Przewodniczący Rady:” Wobec braku innych opinii, chęci do wzięcia udziału
w dyskusji nad sprawozdaniem, zamykam dyskusję.
Wysoka Rado Kto z Pań i Panów Radnych jest za udzieleniem absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy z wykonania budżetu za 2004 rok? Proszę
o przegłosowanie”.
 
Głosowanie
Wyniki Głosowania:
Za przyjęciem sprawozdania i udzieleniem absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy opowiedziało się – 11 Radnych
Głosy wstrzymujące się- 1 Radny
Głosy przeciwne- nie było  
Przewodniczący Rady stwierdził, że przy 1 głosie wstrzymującym ,
11 Radnych opowiedziało się za udzieleniem absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy.
 
Przewodniczący Rady: ”Szanowni Radni w imieniu swoim i Waszym pozwólcie, że złożę na ręce Burmistrza gratulacje.”
 
Ad. 2
Sprawa sprzedaży nieruchomości we wsi Kłóbka.
 
Przewodniczący Rady: ”Proszę Panią H. Lubasińską o komentarz”
 
Pani Z-ca Burmistrza H. Lubasińska:”Projekt uchwały dotyczy nieruchomości w Kłóbce, terenu i budynku agronomówki, zamieszkały przez 2 panie, które złożyły wnioski o umożliwienie im wykupienia zajmowanych przez nie mieszkań. Są to działki  0,13 ha, stary budynek w złej kondycji technicznej
a mieszkanki po wykupieniu chcą budynek remontować”
 
Przewodniczący Rady przedstawia projekt uchwały – w załączeniu
Kto z Pań i Panów Radnych jest za przyjęciem uchwały, proszę
o przegłosowanie.
Głosowanie
 
Wyniki głosowania:
Za przyjęciem Uchwały głosowało – 12 Radnych
Głosy wstrzymujące się – nie było
Głosy przeciwne –nie było
Przewodniczący stwierdził, że 12  głosami „za” Uchwała w sprawie zbycia nieruchomości we wsi Kłóbka została przyjęta.
 
Ad. 3
Sprawa przekazania środków trwałych do Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Lubieniu Kujawskim.
 
Burmistrz Miasta i Gminy:” Tak jak w zeszłym roku przejmowaliśmy do eksploatacji kotłownię w Kamiennej od Agencji Nieruchomości Rolnych wymaga prawo abyśmy przekazali te kotłownię zarządcy. Zarządcą jest ZGKiM ale Rada formalnie musi podjąć uchwałę przekazującą na majątek ZGKiM w Lubieniu Kuj, taki jest wymóg prawny. Wartość gruntu i  urządzeń jest spory (681tys) ponieważ kotłownia jest po remoncie i jest rentowna więc majątek gminy rośnie.
Przewodniczący przedstawia projekt uchwały -  projekt w załączeniu do protokołu.
 
„Kto z Pań i Panów Radnych jest za przyjęciem uchwały proszę
 o przegłosowanie”.
Głosowanie
 
Wyniki głosowania
Za przyjęciem Uchwały głosowało – 12 Radnych
Głosy wstrzymujące się- nie było
Głosy przeciwne – nie było
Przewodniczący Rady stwierdził, że Uchwała w sprawie przekazania środków trwałych do ZGKiM została przyjęta 12 głosami.
 
Ad.4 Przesunięcia budżetowe  
Burmistrz Miasta i Gminy:” Zmiany  dot. projektu powstały w ostatnich dniach już po wysłaniu Radnym materiałów a w ciągu 7 dni wyniknęły kwestie zmian, niewielkich ale zmian. Są nowe wpływy ze sprzedaży – Rutkowice, które przydały się przy tworzeniu wniosków na drogi Chojny i Bilno – Szewo. Okazało się, że nie tylko udział własny trzeba mieć w budżecie ale całą sumę wynikającą z kosztorysu inwestorskiego. Nagle więc ponad 1 mln zł trzeba „znaleźć” ponieważ inaczej wniosek będzie odrzucony. Dobrze, że  jest dziś Sesja możemy więc uzupełnić dokumenty i wniosek jest aktualny. Wykorzystaliśmy tu nadwyżkę budżetową i wpływy ze sprzedaży oraz jest też 500tys z oczyszczalni ścieków, pieniądze te muszą wrócić i wrócą a wnioski dalej będą „szły”, liczmy na to, że wnioski będą rozpatrzone pozytywnie. Jeśli nie, pieniądze wrócą na miejsca, z których są dziś pozabierane. Są to „manewry w budżecie” niezbędne przy tworzeniu wniosków. Przy wnioskach do SAPARDU udało nam się, a tu poczekajmy. Pieniądze są do zdobycia może nieduże ale trzeba szansę wykorzystać.
Jest jeszcze jeden projekt – pożyczka. Wodociągi Uchodze -Zakrzewo i Wola  Olszowa, nie mamy pokrycia we własnych środkach, ponieważ udział w innych inwestycjach są niezbędne więc korzystamy z pożyczki z WFOŚiGW
w Toruniu. Jest możliwość umorzenia 1/3 po spłaceniu 2/3. Jedyna okazja by skończyć ten wodociąg a 1/3 środków umorzonych potraktować jako dotację.
W budżecie znalazły się też takie pozycje jak budowa odwodnienia terenów inwestycyjnych w Lubieniu Kujawskim (Superfos) mamy zobowiązania jak jest w ofercie trzeba odwodnić teren (rowem odkrytym). Zarezerwowane jest na to zadanie 30tys, projekt  jest opracowywany,  koszt dokładany nie jest jeszcze znany być może odcinek jakiś trzeba będzie zrobić zakryty i materiały zwiększą koszt zadania.
Znalazły się też 2 pozycje co do wodociągów Walentowo -Zakrzewo i Wola Olszowa, kiedyś były razem teraz trzeba rozbić te koszty.
Kolejna pozycja – odbudowa drogi dojazdowej na tereny inwestycyjne
w Lubieniu Kujawskim,  zmienione kwoty są ponieważ środki zabrane na drogi.
Nie wiemy jeszcze dziś jak to będzie przebiegało czy obok CPN czy przez parking  przy Arkadii. Chciałbym żeby wykonana została opcja droższa – obok CPN i ul. Żwirki i Wigury ponieważ byłoby to korzystniejsze dla ludności, bardziej uniwersalne. Jeżeli będą kłopoty z porozumieniem się z CPN przejdziemy przez parking.
Zaangażowaliśmy  w tę uchwałę wszystkie środki, które mieliśmy z różnych źródeł.”
                                              
Przewodniczący Rady odczytuje projekt uchwały – projekt w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący Rady:” Kto z Pań i Panów Radnych jest za przyjęciem Uchwały? Proszę o przegłosowanie.
Głosowanie  
Wyniki głosowania:
Za przyjęciem Uchwały głosowało – 12 Radnych
Głosy Wstrzymujące się – nie było
Głosy przeciwne – nie było
Przewodniczący stwierdził, że 12 głosami „za” uchwała w sprawie zmian
w budżecie została przyjęta.
 
Ad.5
Sprawa zaciągnięcia długoterminowej pożyczki w WFOŚiGW w Toruniu.
 
Po wprowadzeniu do tematu dokonanym przez Burmistrza (konieczność podjęcia uchwały i tym samym zaciągnięcia pożyczki) Przewodniczący Rady przedstawił projekt uchwały.
 
Przewodniczący odczytuje projekt uchwały- projekt w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący Rady:”Kto z Pań i Panów Radnych jest za przyjęciem uchwały? Proszę o przegłosowanie
Głosowanie
 
Wyniki głosowania:
Za przyjęciem Uchwały głosowało – 12 Radnych
Głosy wstrzymujące się – nie było
Głosy przeciwne – nie było
Przewodniczący stwierdził, że Uchwała w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki w WFOŚiGW w Toruniu została przyjęta
12 głosami „za”.
 
Ad.6
Sprawa poprawek do regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
 
Burmistrz Miasta i Gminy:” Uchwała w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym podjęta na poprzedniej Sesji według Nadzoru Prawnego w kilku szczegółach jest nieścisła. Nie są to znaczące uchybienia ale natury formalnej i taka sugestia organu nadzorującego , żeby sugerowane poprawki nanieść, uchylić poprzednią uchwałę i przyjąć nową
w brzmieniu uwzględniającym poprawki. Sprawa stypendiów nie jest jednoznacznie sprecyzowana przez ustawodawcę i obecne podejście do tej sprawy idzie w kierunku, że gmina powinna wydać to co dostała, nie tak jak poprzednio, że trzeba dokładać ze swoich środków tylko zaangażować środki otrzymane przez Wojewodę. Nie ma więc jednoznacznej interpretacji tych przepisów.
 
Pani U. Makowska-Kryska, Kierownik Referatu Oświaty:” Należy :
 
-wykreślić -§ 7pkt.2,
-w §13 pkt8 należy powołać się na ustawę z 7 września 1991r o systemie
     oświaty –tekst jednolity,
-w § 14 należy wykreślić pkt. 2
-w § 15 pkt.3 wprowadzić –szczegółowe warunki jakie powinno spełniać rozliczenie zwrotu wydatków z tytułu pomocy rzeczowej zostaną uregulowane decyzjami, które Burmistrz będzie wydawał,
-w § 17 pkt1,2 i 3 należy wykreślić a w ich miejsce należy wpisać – wnioski złożone przed terminem podjęcia niniejszego regulaminu będą rozpatrywane na podstawie niniejszego regulaminu”.
Przewodniczący Rady przedstawia treść projektu uchwał – projekt w załączeniu do protokołu
Przewodniczący Rady:” Kto z Pań i Panów Radnych jest za przyjęciem Uchwały? Proszę o przegłosowanie.
Głosowanie
 
Wyniki głosowania:
Za przyjęciem Uchwały głosowało –12 Radnych Głosy wstrzymujące się- nie było
Głosy przeciwne-nie było
Przewodniczący stwierdził, że Uchwała została przyjęta 12 głosami „za”.
 
 Przewodniczący Rady  zarządza 15 minutową przerwę.
 
Ad.7 Informacje o pracach Burmistrza w okresie międzysesyjnym  
Burmistrz Miasta i Gminy:” Wielu nowych decyzji nie było. Podpisaliśmy akt notarialny na pałac w Rutkowicach (127 tys).
Prace trwają :Wiktorowo i Rutkowice po 15tym maja ruszą roboty- umowy są podpisane z SAPARDEM. Firmy wchodzą więc na budowę.
Chojny, Bilno,Szewo –wnioski złożone po raz drugi.
Oczyszczalnia ścieków –w trakcie realizacji. Jest to spora budowa i poważna inwestycja.
Amfiteatr- już są fundamenty, inwestycja ma być gotowa w czerwcu , na inaugurację sezonu letniego włączymy ten obiekt w działanie.
Przyjęliśmy 22 osoby do robót publicznych, widać ich pracę na chodniku
w stronę Kalisk oraz w innych miejscach m.in. przy elewacji przy „starej” szkole w Lubieniu, to nie jest ten wniosek, który mamy złożyć, jeszcze nie są złożone bo jeszcze nie jest ogłoszona aplikacja, robimy to przy pomocy robót publicznych żeby elewację poprawić, później będzie malowanie.
Wodociągi te które Walentowo-Zakrzewo i Wola Olszowa (już szykowany jest przetarg ponieważ dokumentacja już była) natomiast w trakcie Walentowo –Zakrzewo jest w trakcie wykonywania dokumentacji. Na dobrą sprawę kończy się robienie podkładu. To dość długi proces i kosztowny ponieważ tam nie było podkładu.
W międzyczasie porobiliśmy krótsze odcinki wodociągów.
Hydrofornia Kłóbka- kilka dni temu odbyło się otwarcie ofert, przetarg jeszcze nie jest rozstrzygnięty ale prawdopodobnie wszystko będzie w porządku. Koszt 500tys zł bez zbiornika retencyjnego. Koszty dość duże ale urządzenia do uzdatniania wody są coraz droższe ale przy tej rozwiniętej sieci wodociągowej , którą robiliśmy w zeszłym roku i w tym też będziemy robić nie brakowałoby wody.
Droga dojazdowa, odwodnienie terenu na terenach inwestycyjnych -więcej powiem gdy sytuacja się rozstrzygnie. Teraz musimy być przygotowani na obydwie możliwości wykonania drogi.  Ta droga, którą teraz uczęszcza się na targowisko to objazd Lubienia z tamtej strony CPN, nad połączeniem jednym wjazdem z CPN trwają pertraktacje żeby to zrobić. Cały czas nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jesteśmy w kontakcie ale decyzji nie możemy się doczekać i nie możemy dalej ruszyć z projektem ponieważ zgoda na przejście musi być. Bardzo wielu mieszkańców wówczas by skorzystało . To jest droższy sposób ale bardziej korzystny dla miasta. Jest więc tylko problem zgody
 i częściowej partycypacji PKN Orlen przy odwodnieniu. Mamy nadzieję, że
w przyszłym tygodniu jakiekolwiek rozstrzygnięcie tej sprawy będzie.
Jeśli chodzi o chodniki, zrobiłem taki rachunek ile kosztuje 1 m bieżący
o szerokości 1,5m. To jest ważne, sam materiał kosztuje 65 zł plus robocizna ok. 50% z tej kwoty więc ok. 100zł kosztuje 1m bieżący chodnika o 1,5m szerokości. To są duże pieniądze, wykorzystujemy ludzi z robót publicznych jednak materiał i tak dużo kosztuje.
Pojawiła się szansa modernizacji trasy Nr 1 przez Lubień. Dyrekcja Generalna w Bydgoszczy myśli o modernizacji trasy jednak trzeba jeszcze zadbać by przeforsować sprawę modernizacji „jedynki” wzdłuż miasta. Jest to położenie dywanika o grubości kilkunastu cm i podniesienie wszystkich chodników czyli remonty, które były już robione płatne przez Bank Światowy co najważniejsze Lubień by na tym bardzo zyskał.
Projektant, który robił projekt, przy uzgodnieniu z inspektorami z Dyrekcji Generalnej, proponuje zmodernizowanie ruchu na dwóch ulicach
 -ul. Przejazd –proponują zamknięcie od strony „jedynki” a połączenie żeby było od strony ul. Wojska Polskiego
-ul. Polna –zrobić jednokierunkową w kierunku lotniska, ponieważ powrót tą drogą powoduje wiele komplikacji natury formalnej kto ma pierwszeństwo– chodzi o bezpieczeństwo ruchu.
Sprawa bloków nauczycielskich w Bilnie i Kanibrodzie - myślę, że czas najwyższy przeznaczyć je do sprzedaży lokatorom, puste lokale sprzedać
w drodze przetargowej. Do tej pory nie sprzedawaliśmy ich ale teraz w Bilnie szkoła nie jest przyszłościowa a w Kanibrodzie rodziny, które tam mieszkają mieszkać tam będą a ten budynek trzeba będzie remontować. Warto więc sprzedać te lokale i nie uniknąć dużych wydatków na remont. Warto mieszkającym tam rodzinom  sprzedać mieszkania żeby oni za swoje środki remontowali. To nie są znaczne pieniądze ze sprzedaży dla gminy ale w przyszłości unikniemy znacznych wydatków, wolę inwestować pieniądze
w szkołę a nie w otoczenie.
Kolejna sprawa dyrektor Ośrodka Zdrowia złożył wypowiedzenie, będziemy mieć nowego dyrektora. Rada Społeczna Ośrodka Zdrowia zna sprawę mieliśmy posiedzenie dot. tej kwestii. Poprzedni dyrektor będzie nadal stomatologiem
w Lubieniu ale nie jest zainteresowany dalszym kierowaniem placówką.
Kiedyś była dyskusja na temat gazyfikacji gmin przez firmę GEM podpisaliśmy nawet stosowną umowę wstępną ale w firmie zmieniła się struktura własnościowa i sprawa straciła tempo. Teraz nowy właściciel próbuje realizować tą koncepcję i z nim umowę podpiszę. Gmina nie partycypuje
w budowie sieci jeśli coś takiego będzie wszystko jest komercyjne czyli firma, która wchodzi na teren, buduje  a obywatel płaci za przyłącze takie pieniądze jakie wynikają z prawa (teraz ok. 1400zł plus opłata za gaz). Kiedy to i czy będzie nie wiadomo. Jeśli ktoś chce realizować , robić projekt niech robi, to on ryzykuje pieniądze nie my. Umowę współpracy podpiszę - czy to opłacalne dla ludzi czas pokaże dziś gaz jest dość drogi. Ryzyko nasze jest żadne.
Wniosek na bibliotekę – nie jest złożony ponieważ aplikacja jeszcze nie była uruchomiona . Wszystko jest gotowe ale jeszcze Urząd Marszałkowski nie przyjmuje wniosków. Tu jest duża szansa ponieważ jest ok. 200tys. na gminę.
Sprawa podwyżek dla obsługi - po analizie finansowej 10% oczywiście przy uwzględnieniu 2% wyrównania, które było wcześniej czyli 8% obsługa dostanie (ponieważ przez kilka lat nie było żadnej podwyżki).
Co do mojego wynagrodzenia – Rada zechciała dać mi dodatek specjalny, który jest określony prawem. Powiem ile zarabiam – jest to 7200zł brutto, netto ok. 55% z tego -ok. 4000zł (średnia 3500 – 4000). Nie jest to 7000zł, jak w ulotkach było przedstawione. Nie było tylko napisane, że to kwota brutto, oczywiście
w określonym celu – chodzi o dezinformowanie społeczeństwa. Za podwyżkę dziękuję, choć się o nią nie napraszałem. Warto o tym wspomnieć, gdyż ci, którzy za tym głosowali teraz mają wątpliwości więc Panowie jeśli dajecie to przynajmniej nie wytykajcie.”
 
Ad. 8
Inne sprawy wynikające ze statutowej działalności Rady
 
Przewodniczący Rady odczytał  treść  petycji  od Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej i uczniów ze szkoły w Kłóbce  dot. budowy sali gimnastycznej przy szkole. Stwierdził, że powinno się zacząć od wykonania dokumentacji, projektu ,które niezbędne są do ubiegania się o środki, dofinansowanie.
 
Burmistrz Miasta i Gminy:” Szkoła w Kłóbce ma przyszłość, tak jak w Kanibrodzie i Kaliskach. Warto się zastanowić i  przygotować dokumentację, ponieważ wszędzie gdzie można rozmawiać o finansach żądają dokumentacji
 a czasem nawet pozwolenia na budowę. Jeśli będzie dokumentacja to też będziemy znali koszt tego przedsięwzięcia. Koszty takich hal są zróżnicowane w zależności od materiałów z jakich jest wykonana. Dokumentacja też kosztuje (30-40 tys), ale można ją wykorzystać w obydwu szkołach , tylko przystosowanie ich do innych warunków byłoby niezależne. Więc dokładając 10tys na dostosowanie można zrobić 2 z tym, że takie same. Warto to więc zacząć projektować- proces trwa ok. 6 miesięcy, pozwoli to też na starania
o środki np. z Totalizatora Sportowego.
Radna Elżbieta Wojciechowska:” Czy nie ma gotowych projektów, które podlegałyby adaptacji? Mogłoby to być taniej.”
Burmistrz Miasta i Gminy:” Można poszukać ale z tego co już szukaliśmy są to bardzo drogie projekty np. drewniane. Wybieram się do Topólki, gdzie hala wykonana jest z elementów gotowych i porozmawiam z tymi, którzy już to eksploatują żeby nie pójść na skróty a później nie żałować. Teraz cały świat buduje się na elementach, co jest tańsze. Jednak chciałbym wiedzieć jak Rada zapatruje się na tą sprawę, ponieważ ja przedstawiam tylko różne warianty ale chciałbym znać zdanie Radnych na ten temat ponieważ kiedyś jeśli powstałaby sala trzeba będzie za nią zapłacić”.
Przewodniczący Rady: ” Nie widzę głosów przeciwnych”
Radna Elżbieta Wojciechowska: ”Możemy tę kwestię przegłosować”
Przewodniczący Rady :” Przegłosujmy wniosek- Kto z Pań i Panów Radnych jest za tym aby podjąć prace związane z budową, projektami sal gimnastycznych w 2 szkołach. To takie głosowanie przyzwalające Burmistrzowi na podjęcie działań.
Za podjęciem działań związanych z przygotowywaniem dokumentacji dot. sal gimnastycznych opowiedziało się - 12 Radnych,
głosów wstrzymujących i przeciwnych nie było.
Burmistrz Miasta i Gminy:” Chcę znać opinię Rady na temat sal gimnastycznych ponieważ trzeba rozejrzeć się ile to kosztuje, jakie rozwiązania można brać pod uwagę, jakie technologie i na najbliższej Sesji przedstawimy konkrety, czy zaczniemy realizację tej inwestycji w tej kadencji trudno powiedzieć może się uda”.
Radny Franciszek Przybylski:” chciałbym zapytać jaką kubaturę powinna mieć taka sala?”
Brmistrz Miasta i Gminy:” W granicach 45m na 28 m lub 30m szerokości czyli długość boiska i zaplecze, wysokość ok. 5m”
Przewodniczący Rady: ”Jeśli budować to taką salę, żeby można było grać
w siatkówkę i koszykówkę a w razie potrzeby organizowania jakiejś imprezy czy turnieju też byłaby taka możliwość. Przy takiej kubaturze oszczędzanie na 2-3 metrach nie ma sensu.
Kolejna sprawa przypominam Panie, Panowie Radni jutro mija termin złożenia oświadczeń majątkowych do których proszę dołączyć kopie zeznania podatkowego PIT.”
 
Ad. 9
Wolne wnioski i zapytania Mieszkaniec Gminy: Zapytał o kwotę jaką gmina otrzymała za sprzedaż dworku w Rutkowicach, terenu na lotnisku pod Superfos oraz o nadwyżkę budżetową. Wspomniał kwestię wiat przystankowych dla dzieci, wynagrodzenia Burmistrza.
Pani Aleksandra Ciesielska Dyrektor MGOK: „Poinformowała o sukcesach dzieci z sekcji działających przy Domu Kultury (wiodące taneczna
i muzyczna). Zaprezentowała nagrody, medale, dyplomy i wyróżnienia jakie zdobyły dzieci na różnego rodzaju turniejach i konkursach, także na szczeblu ogólnopolskim.
Przewodniczący Rady:” Jeśli nie ma innych pytań, wniosków, zamykam obrady XXIV sesji Rady Miasta i Gminy, dziękuję wszystkim za przybycie, a w sposób szczególny gratuluję jeszcze raz Burmistrzowi.”  
 
 
 
 
 
   Protokolant                         Sekretarz obrad          Przewodniczący Rady
 
M. Kołodziejska                  Andrzej Jędrusiak           Janusz Złotowski

metryczka


Wytworzył: M.Kołodziejska (9 sierpnia 2005)
Opublikował: Małgorzata Kołodziejska (4 stycznia 2006, 12:12:07)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1773