Strona główna > Uchwały > 2006 |
Uchwała nr XXIX/164/2006RMz dnia 3 lutego 2006w sprawie założenia Gimnazjum w Kłóbce i nadaniu statutu.Na podstawie art. 5 ust. 5 i art. 58 ust. 1, 2 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), uchwala się, co następuje:
Uchwała nr XXIX/164/2006
RM
z dnia 3 lutego 2006
w sprawie założenia Gimnazjum w Kłóbce i nadaniu statutu.
Na podstawie art. 5 ust. 5 i art. 58 ust. 1, 2 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), uchwala się, co następuje:
Uchwala się, co następuje:
§ 1
Zakłada się z dniem 1 września 2006 r. Gimnazjum w Kłóbce zgodnie z aktem założycielskim stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Nadaje się Statut Gimnazjum w Kłóbce
- załącznik nr 2 do uchwały.
§ 3
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Lubienia Kujawskiego
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
załącznik nr 1
do uchwały nr XXIX/164/06
Rady Miejskiej w Lubieniu Kujawskim
z dnia 03 lutego 2006 r.
Akt założycielski szkoły publicznej
Na podstawie art. 5 ust. 2 pkt 1, ust. 3 i 5 art. 58 ust. 1, 2 i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256,
poz. 2572, z późn. zm.)
1. Zakłada się z dniem 1 września 2006 r. gimnazjum o nazwie Gimnazjum w Kłóbce .
2. Siedzibą Gimnazjum jest: Kłóbka nr 9 87-840 Lubień Kujawski
3. Do obwodu Gimnazjum wchodzą następujące miejscowości: Bilno,Bileńska Kolonia,Błędowo,Chojny,Chwalibogowo,Kłóbka,Kłóbka Nowy Młyn ,Kłóbka Podgórze, Krzewie ,Modlibórz,Rzeżewo,Rzegocin,Szewo,Wiktorowo.
załącznik nr 2
do uchwały nr XXIX/164/06
Rady Miejskiej w Luieniu Kujawskim
z dnia 03 lutego 2006r.
Statut
Gimnazjum w Kłóbce
Rozdział I
Nazwa, typ szkoły oraz jej cel i zadania
§ 1.
1. Szkoła nosi nazwę: Gimnazjum w Kłóbce
2. Siedzibą Gimnazjum w Kłóbce jest budynek położony w Kłóbce nr 9
§ 2.
1. Cykl kształcenia w gimnazjum trwa 3 lata.
2. Ilekroć w niniejszym statucie używa się słów:
a) „Statut” - należy przez to rozumieć: Statut Gimnazjum w Kłóbce
b) „Szkoła” - należy przez to rozumieć: Gimnazjum w Kłóbce ,
c) „Ustawa” - należy przez to rozumieć: ustawa
o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572),
d) „Rada Pedagogiczna” - należy przez to rozumieć: Rada Pedagogiczna Gimnazjum w Kłóbce .
3. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Lubień Kujawski .
4. Szkole może nadać imię organ prowadzący na wniosek Rady Pedagogicznej Gimnazjum w Kłóbce, Rady Rodziców Gimnazjum w Kłóbce i Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum w Kłóbce .
§ 3.
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone
w ustawie oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
a) umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum,
b) umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych,
c) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zasad określonych w ustawie, stosownie do warunków szkoły i wieku ucznia,
d) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,
e) rozwija poczucie tożsamości narodowej i religijnej,
f) udziela uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej poprzez kierowanie do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i innych poradni specjalistycznych,
g) organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez organizację nauczania indywidualnego w domu ucznia,
h) umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez organizowanie na terenie szkoły kół zainteresowań stosownie do potrzeb i możliwości szkoły,
i) umożliwia realizowanie indywidualnych programów nauczania, programów autorskich oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie,
j) kieruje do szkół specjalnych i może prowadzić nauczanie zindywidualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. W realizacji tych zadań szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także wskazania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka oraz Międzynarodowej Konwencji Praw Dziecka.
3. Zadania wychowawcze szkoły określa Szkolny Program Wychowawczy.
4. Szkolny Program Wychowawczy uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
5. Część szczegółowa programu jest aktualizowana przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego przez wybieraną spośród nauczycieli komisję i zatwierdzana do realizacji przez radę pedagogiczną najpóźniej w dniu rozpoczęcia roku szkolnego.
6. Zadania dydaktyczne szkoły określa Szkolny Zestaw Programów nauczania, na który składają się realizowane przez nauczycieli programy nauczania wybrane spośród dopuszczonych do użytku przez MEN.
7. Szkolny Zestaw Programów nauczania jest aktualizowany przed rozpoczęciem każdego roku szkolnego i zatwierdzany do realizacji przez Radę Pedagogiczną.
8. Szkoła stosuje Wewnątrzszkolny System Oceniania osiągnięć uczniów.
9. Ww. system oceniania uchwala Rada Pedagogiczna szkoły, który jest opiniowany przez Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski.
10. W przypadku negatywnej opinii wydanej przez te organy Dyrektor szkoły jest zobowiązany do wprowadzenia poprawek w terminie 7 dni
i przedstawienia ich do ponownego zaopiniowania Radzie Rodziców i Samorządowi Uczniowskiemu.
§ 4.
1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych poprzez nauczycieli prowadzących zajęcia oraz dyżurujących w czasie przerw.
2. W czasie wycieczek i zajęć organizowanych poza terenem szkoły obowiązują zasady wynikające z odrębnych przepisów.
3. Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów w szkole w formie harmonogramu i regulaminów opracowuje dyrektor szkoły do 01 września na każdy rok szkolny:
4. Szczególną opieką są objęci:
a) uczniowie z grup dyspanseryjnych .
b) uczniowie z zaburzeniami w rozwoju .
c) uczniowie będący w trudnej sytuacji materialnej .
d) uczniowie będący w rodzinach zastępczych .
§ 5.
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece jednego nauczyciela-wychowawcy, którym może być nauczyciel uczący w tym oddziale.
2. Przydział wychowawstw następuje według projektu organizacyjnego szkoły na dany rok szkolny.
3. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej przyjmuje się, że w zasadzie wychowawca prowadzi swój oddział przez tok nauczania.
4 Zmiana nauczyciela-wychowawcy może nastąpić z powodu:
a) dłuższej nieobecności dotychczasowego wychowawcy spowodowanej chorobą lub urlopem,
b) na pisemną, umotywowaną prośbę nauczyciela-wychowawcy skierowaną do Dyrektora szkoły,
c) negatywnej oceny pracy uzyskanej przez wychowawcę,
d) na pisemny, umotywowany wniosek Rady Rodziców danej klasy lub samorządu danej klasy.
5. Tryb postępowania w sprawie zmiany wychowawcy klasy:
a) w przypadku § 5 pkt 4 a, gdy nieobecność wychowawcy jest dłuższa niż 3 tygodnie, Dyrektor powierza obowiązki wychowawcy innemu nauczycielowi uczącemu w danej klasie na czas nieobecności,
b) w przypadku § 5 pkt 4 b, c, d, dyrektor, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców klasy i Samorządu Klasy, powierza obowiązki wychowawcy innemu nauczycielowi, bądź odrzuca wniosek. Decyzja Dyrektora jest ostateczna.
Rozdział II
Organy szkoły i ich kompetencje
§ 6.
1. Organami szkoły są:
a) dyrektor szkoły,
b) Rada Pedagogiczna,
c) Rada Rodziców,
d) Samorząd Uczniowski.
2. W szkole może być powołana Rada Szkoły zgodnie z art. 51 pkt 9 ustawy o systemie oświaty.
3. Do czasu powołania Rady Szkoły jej funkcje pełni Rada Pedagogiczna we współpracy z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.
4. W sytuacjach konfliktowych wewnątrz szkoły, gdy stroną jest Dyrektor szkoły, rozwiązanie konfliktów następuje na szczeblu Rady Miejskiej. W pozostałych przypadkach sprawy rozstrzyga Dyrektor szkoły, którego decyzje są ostateczne.
5. Przepływ informacji na terenie szkoły odbywa się poprzez:
a) zebrania rodziców,
b) zebrania organów Samorządu Uczniowskiego,
c) posiedzenia Rady Pedagogicznej,
d) apele szkolne,
e) informacje i zarządzenia zamieszczone w zeszycie zarządzeń Dyrektora szkoły, na tablicy ogłoszeń Samorządu Uczniowskiego i w pokoju nauczycielskim.
Dyrektor szkoły
§ 7.
1. Szkołą kieruje Dyrektor szkoły, którym może być nauczyciel posiadający odpowiednie, określone w ustawie kwalifikacje pedagogiczne i co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej w pełnym wymiarze godzin.
2. Kandydata na Dyrektora wyłania się w drodze konkursu.
3. Funkcje Dyrektora powierza się na pięć lat szkolnych, z możliwością przedłużenia tego okresu zgodnie z ustawą.
4. Do obowiązków Dyrektora należy:
a) kierowanie bieżąca działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i jej reprezentowanie,
b) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
c) sprawowanie opieki nad uczniami, stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
d) realizowanie uchwał rady pedagogicznej. Jeżeli uchwała nie jest zgodna z prawem, Dyrektor zawiesza jej wykonanie i informuje o tym organ prowadzący szkołę,
e) organizowanie współdziałania z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,
f) dysponowanie środkami finansowymi przydzielonymi przez organ prowadzący i prawidłowe ich wykorzystanie,
g) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
5. Dyrektor szkoły posiada następujące uprawnienia:
a) zatrudniania i zwalniania pracowników szkoły,
b) premiowania i nagradzania pracowników, a także udzielania kar porządkowych,
c) oceny pracy nauczycieli.
6. Dyrektor szkoły odpowiada przed organem prowadzącym i nadzorującym szkołę za:
a) poziom uzyskiwanych przez szkołę wyników nauczania i wychowania,
b) zgodność funkcjonowania szkoły z przepisami prawa oświatowego i niniejszego statutu,
c) bezpieczeństwo osób znajdujących się na terenie szkoły podczas zajęć organizowanych przez szkołę, stan sanitarny oraz ochronę przeciwpożarową obiektów szkolnych,
d) zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji, bezpieczeństwo pieczęci i druków ścisłego zarachowania.
7. Dyrektor może być odwołany ze swego stanowiska:
a) na własna prośbę - za trzymiesięcznym wypowiedzeniem,
b) w uzasadnionych wypadkach:
- z inicjatywy organu, który funkcję powierzył,
- w razie otrzymania negatywnej oceny pracy,
- na umotywowany wniosek Rady Pedagogicznej lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
Rada Pedagogiczna
§ 8.
1. Radę Pedagogiczną tworzą i biorą udział w jej posiedzeniach wszyscy pracownicy pedagogiczni, bez względu na wymiar czasu pracy.
2. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor szkoły.
3. W posiedzeniu Rady mogą brać udział na zaproszenie jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady zaproszeni goście. Mają oni głos doradczy.
4. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 członków rady.
5. Posiedzenia Rady są protokołowane.
6. Członkowie Rady są zobowiązani do nieujawniania spraw, które mogłyby naruszyć dobro osobiste uczniów, ich rodziców a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
7. Do kompetencji Rady należy:
a) zatwierdzanie Szkolnego Programu Wychowawczego szkoły,
b) zatwierdzanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania osiągnięć uczniów,
c) zatwierdzanie Szkolnego Zestawu Programów realizowanych przez szkołę,
d) zatwierdzanie Planu Rozwoju Szkoły,
e) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
f) podejmowanie uchwal w sprawie wprowadzania programów autorskich,
g) podejmowanie innych uchwał,
h) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
8. Rada Pedagogiczna ma prawo:
a) opiniowania arkusza organizacyjnego szkoły,
b) opiniowania tygodniowego rozkładu zajęć w szkole,
c) wnioskowania do Dyrektora o przyznawanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) opiniowania decyzji Dyrektora w sprawie wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na działalność szkoły.
9. W przypadku wstrzymania przez Dyrektora szkoły realizacji uchwały Rady Pedagogicznej sprawę rozstrzyga organ prowadzący szkołę.
10. Decyzja organu jest ostateczna.
Rada Rodziców
§ 9.
1. W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2. Członków Rady Rodziców wyłania się na początku każdego roku szkolnego na zebraniach rodziców w poszczególnych klasach.
3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.
4. Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
5. W celu wspierania działalności statutowej szkoły Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł. Zasady wydatkowania tych środków określa regulamin Rady.
Samorząd Uczniowski
§ 10.
1. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
3. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4. Samorząd może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, tj.:
a) prawa do zapoznawania się z programami nauczania,
b) prawa do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c) prawa do organizacji życia szkolnego z możliwością rozwijania i zaspokajania swoich zainteresowań,
d) prawa do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej i rozrywkowej zgodnie z możliwościami organizacyjnymi szkoły, w porozumieniu z Dyrektorem szkoły,
e) prawa wyboru nauczyciela pełniącego role opiekuna samorządu, o ile nauczyciel wyrazi zgodę.
5. Na prośbę Dyrektora szkoły wyłaniana przez Zarząd Samorządu Uczniowskiego Komisja przeprowadza ankiety dotyczące wybranych nauczycieli i opiniuje ich pracę.
6. Pisemna opinia jest dołączana do akt nauczyciela.
7. W miarę możliwości i potrzeb Dyrektor może umożliwić działalność innych organizacji uczniowskich.
§ 11.
1. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
2. Rodzice mają prawo do:
a. znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych klasy i szkoły,
b. znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,
c. uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka tj. jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
d. uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
e. wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy szkoły.
f. Formy realizacji tych uprawnień następują poprzez:
- udział rodziców w klasowych Radach Rodziców i Szkolnej Radzie Rodziców,
- udział w zebraniach klasowych i ogólnoszkolnych,
- bezpośredni kontakt osobisty lub telefoniczny z wychowawcą, nauczycielem przedmiotu lub Dyrektorem szkoły w uzgodnionym przez obie strony terminie,
- pisemne składanie wniosków i zażaleń do Dyrektora szkoły i do organów zarządzającego i sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą,
- pośredni (poprzez szkołę) lub bezpośredni kontakt z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
Rozdział III
Organizacja szkoły
§ 12.
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 13.
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły, opracowywany przez Dyrektora szkoły, najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku, na podstawie planu nauczania i planu finansowego placówek.
2. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.
3. W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się liczbę pracowników łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
§ 14.
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z odpowiednim planem ramowym nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego.
2. W szkole przeciętna liczba uczniów w oddziale powinna wynosić nie więcej niż 26 uczniów. Nie tworzy się nowego oddziału tej samej klasy, jeżeli średnia liczba uczniów w każdym z tych oddziałów byłaby niższa niż 14, chyba, że warunki lokalowe nie pozwalają na prowadzenie zajęć w grupie ponad 26-osobowej. Możliwe jest wtedy utworzenie dwóch mniej licznych równoległych oddziałów po uzyskaniu zgody organu prowadzącego szkołę.
§ 15.
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora szkoły na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. W porozumieniu z organem prowadzącym dopuszcza się inne rozwiązania organizacyjne.
§ 16.
1. Podstawową forma pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone systemem klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. Na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bhp należy co roku dokonywać podziału na grupy z uwzględnieniem zasad wynikających z przepisów w sprawie ramowych planów nauczania. Podziału dokonuje Dyrektor szkoły.
§ 17.
1. Niektóre zajęcia obowiązkowe, jak zajęcia dydaktyczno-wychowawcze, nauczanie języków obcych, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe, mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, między oddziałowych, między klasowych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
2. Czas trwania zajęć wymienionych w ust. 1 wynosi 45 minut.
3. Zajęcia wymienione w ust. 1 organizowane są w ramach środków przyznanych przez organ prowadzący na ten cel.
4. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych nie może być niższa niż 8.
5. Za zgodą organu prowadzącego szkole dopuszcza się inne rozwiązania organizacyjne.
§ 18.
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli oraz studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem szkoły lub - za jego zgodą - poszczególnymi nauczycielami a zakładem kształcenia lub szkołą wyższą.
§ 19.
1. Dla realizacji zadań statutowych szkoła powinna posiadać odpowiednie pomieszczenia zgodnie z art. 67. ust. 1 ustawy, a ponadto w miarę możliwości: pomieszczenia dla działalności organizacji uczniowskich, samorządu szkolnego, świetlicy szkolnej, gabinet pielęgniarki szkolnej, archiwum, szatnię, stołówkę, bibliotekę.
2. Szkoła zapewnia uczniom właściwe warunki wypoczynku, a także możliwość wypicia ciepłego napoju w okresie jesienno-zimowym, w miarę możliwości lokalowych i organizacyjnych.
Rozdział IV
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 20.
1. Szkoła zatrudnia nauczycieli, pracowników administracyjnych i obsługi.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odpowiednie przepisy.
§ 21.
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Obowiązkiem nauczyciela jest:
a) realizacja programów nauczania,
b) wykorzystanie pomocy dydaktyczno-wychowawczych oraz dbałość o nie i pozostały sprzęt szkolny,
c) wspieranie rozwoju psycho-fizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań, bezstronność i obiektywizm w ocenie i traktowaniu uczniów,
d) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
e) stałe podnoszenie swoich umiejętności, podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
§ 22.
1. Nauczyciel-wychowawca sprawuje opiekę nad uczniami swojej klasy:
a) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
b) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostkę i integrujące zespół,
c) ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasowego,
d) dba wspólnie z wychowankami o stan i wystrój klasy.
2. Współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka (dotyczy zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z trudnościami i niepowodzeniami).
3. Utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:
a) poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci, otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
c) włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły.
4. Współpracuje ze specjalistami poradni psychologiczno-pedagogicznej, miejscową służbą zdrowia w celu rozpoznania potrzeb, trudności, zainteresowań i szczególnych uzdolnień ucznia. Organizacje i formy udzielania tej pomocy określają odrębne przepisy.
5. Formy kontaktu wychowawcy z rodzicami:
a) rozmowy indywidualne w miarę potrzeb każdej ze stron,
b) zebrania wywiadówkowe co najmniej 3 razy w roku szkolnym,
c) inne formy spotkań okolicznościowych.
6. Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej w swej pracy wychowawczej od dyrektora i innych instytucji wspomagających szkołę.
7. Wychowawca prowadzi na bieżąco dokumentację klasy (dzienniki, arkusze ocen, świadectwa szkolne).
Rozdział V
Uczniowie szkoły
§ 23.
Obowiązek nauki w gimnazjum trwa do jego ukończenia nie dłużej jednak niż do ukończenia 18 roku życia.
§ 24.
1. Uczeń ma prawo do:
a) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
b) opieki wychowawczej i warunków nauki zapewniających bezpieczeństwo pobytu w szkole,
c) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
d) korzystania z doraźnej pomocy finansowej w szczególnych przypadkach,
e) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
f) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny z poszczególnych przedmiotów, zgodnej z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,
g) powiadomienia z tygodniowym wyprzedzeniem o terminie prac klasowych; w ciągu dnia może odbyć się jedna praca klasowa, w jednym tygodniu - nie więcej niż trzy,
h) w uzasadnionych przypadkach losowych do powtórnej oceny wiedzy w uzgodnionym terminie,
i) otrzymania ocenionej pracy pisemnej w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie od jej napisania,
j) uzyskiwania pomocy w nauce poprzez:
- indywidualizację nauczania podczas lekcji,
- wielopoziomowe, zgodne ze zdolnościami ucznia zadawanie prac domowych,
- zajęcia w zespole wyrównawczym,
- pomoc koleżeńską,
k) do informowania o przewidywanej ocenie półrocznej i rocznej w terminie 10 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej,
l) do odwołania się do wystawionej oceny półrocznej i rocznej poprzez rodziców do dyrektora szkoły, składając wniosek na piśmie w terminie nie krótszym niż 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej,
ł) do odwołania się w formie pisemnej w terminie5-dniowym od nałożonej kary poprzez rodziców do Dyrektora szkoły. Decyzja Dyrektora szkoły podtrzymująca wykonanie kary, bądź ją zmieniająca jest ostateczna,
m) do odwołania się od wystawionej oceny półrocznej lub rocznej ze sprawowania poprzez rodziców do dyrektora szkoły, składając pisemny wniosek nie później niż 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktycznych w danym semestrze. W takim wypadku Dyrektor jest zobowiązany zasięgnąć opinii Rady Pedagogicznej i Rady Samorządu Szkolnego i rozpatrzyć odwołanie nie później niż 3 dni przed zakończeniem zajęć w danym semestrze. Decyzja Dyrektora jest ostateczna,
n) korzystania ze specjalistycznego poradnictwa ze strony Poradni Psychologiczno Pedagogicznej,
o) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
p) wyboru przynależności do organizacji szkolnych i kół zainteresowań,
r) odpoczynku i zwolnienia z prac domowych na okres dni wolnych od nauki,
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w statucie:
a) systematyczne i aktywne uczestniczenie w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
b) zachowanie się w każdej sytuacji w sposób godny,
c) kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
d) dbanie o piękno mowy ojczystej,
e) przeciwstawianie się przejawom brutalności i wulgarności,
f) naprawianie wyrządzonej przez siebie szkody,
g) dbałość o własne zdrowie i higienę osobista (uczeń nie pali, nie pije alkoholu, nie używa środków odurzających),
h) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
i) noszenie stroju szkolnego biało-granatowego z okazji uroczystości szkolnych,
j) korzystanie z urządzeń szkolnych zgodnie z ich przeznaczeniem.
§ 25.
1. Za wzorową postawę, dzielność i odwagę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
a) pochwała nauczyciela na forum klasy,
b) wyróżnienie umieszczone na gazetce samorządu,
c) pochwała na apelu szkolnym,
d) uhonorowanie dyplomem lub książką,
e) wręczenie listu pochwalnego dla rodziców ucznia,
f) promocja z wyróżnieniem przy uzyskaniu średniej ocen powyżej 4,75.
2. Za naganna postawę uczeń może otrzymać następujące kary:
a) upomnienie na forum klasy,
b) upomnienie lub nagana na apelu szkolnym,
c) zawieszenie prawa reprezentowania szkoły i uczestnictwa w imprezach organizowanych przez szkole
d) przeniesienie do równoległej klasy.
3. Ukaranie ucznia jest możliwe tylko wtedy, gdy jego wina zostanie udowodniona.
4. Tryb odwoływania się od kary:
a) uczeń może się odwołać od kary udzielonej przez wychowawcę pisemnie poprzez rodziców do Dyrektora szkoły,
b) Dyrektor jest zobowiązany do zasięgnięcia opinii Rady Samorządu Uczniowskiego i Rady Pedagogicznej i rozpatrzyć odwołanie w ciągu 7 dni,
c) decyzja Dyrektora jest ostateczna.
5. Szkoła ma obowiązek informować ucznia i jego rodziców o przyznanej mu nagrodzie i zastosowanej wobec niego karze.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 26.
Szkoła używa pieczęci urzędowych z wizerunkiem Godła RP i napisem w otoku: Gimnazjum w Kłóbce. Znakowane są nią świadectwa i inne dokumenty wydawane przez szkołę zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 27.
Szkoła może posiadać własny ceremoniał szkolny, sztandar i symbole.
§ 28.
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
metryczka
Opublikował: Marek Tyczyński (22 lutego 2006, 13:12:17)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1133